Alla inlägg under september 2016

Av jojjo - 15 september 2016 20:39

Zack kom till mig 2008 och i ett bedrivligt skick när det kommer till klosköttsel. Han hade oerhört långa klor, han kunde inte sitta på galler eller pinnarna korrekt och detta på grund av okunskap från ägarens sida. Det första jag gjorde var att klippa hans klor och en mycket gladare kille öppnade upp sig. Han var hos mig en tid och där efter ompalcerade jag honom i ett nytt hem. Tyvärr vet jag idag inte alls hur det gick för honom i det nya hemmet då nya ägaren slutade att höra av sig trotts att personen lovade att göra detta.

Här på bilden ovan kan man se skillnaden på klorna från det att han kom till mig och efter att ha varit en tid hos mig. När det kommer till dagens tankar till er alla så är det som så att har man skaffat ett djur av något slag är det upp till ägarna att se till att fåglarna lever och har det bra. Detta gäller också klorna hos fåglarna. Är man oroligt för att göra klorna själv på sina fåglar så kan man vända sig antingen till fågelkunnig veterinär eller till några av zoobutikerna som har kunskaper om burfåglar i ens närhet. Viktigt är att är man osäker skall man först gå och lära sig hos någon som kan klippa klorna.
När behöver man klippa klorna på sina fåglar är då frågan ?? Det är väldigt indeviduellt från fågel till fågel när och om det behövs. för att kolla om fåglen har för långa klor kan man kolla när fåglen går på plant underlag, klospetsen skall då inte lyfta som en båge från underlaget då är den för lång och behöver klippas.
Sedan till nästa fråga, hur håller man klorna i schack?? Man håller klorna i schack genom att ha grenar av varierad tjocklekar och av olika sorters trädslag. Grenar slippar naturligt ner klorna på fåglarna och när det gäller detta finns det alltså ingen mer ursäkt att använda svarvade pinnar eller plastpinnar som dessutom är superdåliga för undulaternas fötter och det föreslås att inte ha i buren alls då dom inte gör någon nytta alls, enbart onytta för deras stackars fötter, samt kan ge sår på deras fötter. När det gäller grenar av äkta vara så har det också en stimulerande och terapeutisk effekt på deras fötter och hjälper till att hålla klorna och näbben i schack. Och detta mycket bättre än några sandpappersrör som säljs i affärer men också betongpinnar som kan ge sår på fåglarnas fötter och skall inte helst finnas i buren hos fåglarna heller.
Så lite lära om fåglarnas fötter fick jag med denna gången och låter Zack få visa er hur illa det kan gå om man inte är uppmärksam eller noga med att hålla efter deras fötter.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik

kramisen


Ovido - Quiz & Flashcards